Wanneer de klant een product of dienst heeft aangekocht op je webshop wordt er een bestelling aangemaakt in Woocommerce.
De klant ontvangt een e-mail met een overzicht van de bestelling. Alsook jij krijgt een e-mail binnen met de bevestiging van de bestelling.
Beheer bestellingen #
Eens je ingelogd bent in het WordPress dashboard, kan je de bestellingen raadplegen in de linker menu onder “Woocommerce” > “Bestellingen”

Bestellingsstatussen #
Er zijn verschillende statussen wanneer er een bestelling geplaatst is. Afhankelijk van hoe de betaling is verlopen. Is de betaling gelukt of mislukt? Dit zijn de verschillende statussen:
- Wachtend op betaling: de betaling is nog niet gebeurd, meestal bij overschrijving. Wanneer het bedrag op je rekening is gestort kan je de status manueel aanpassen.
- In behandeling: is betaald en de voorraad is verlaagd. De bestelling kan verzonden worden.
- In de wacht: wachten op de betaling maar de voorraad is al verlaagd. Je zal de betaling zelf moeten bevestigen. (meestal overboeking)
- Afgerond: bestelling is betaald en verzonden.
- Geannuleerd: bestelling is geannuleerd door de klant of door u.
- Terugbetaald: klant is terugbetaald. De voorraad kan verhoogd zijn, afhankelijk van de terugbetaling.
- Mislukt: betaling is mislukt of is gestopt. De status kan niet meteen getoond worden en kan als eerst “in de wacht” staan.
Bewerk bestellingen #
Je kan een aantal bewerkingen uitvoeren per bestelling:
- Status van de bestelling aanpassen
- Aanpassen klantengegevens
- Acties om mail nogmaals te versturen of download rechten te herstellen bij download producten.
- Bestelling notities bekijken en/of toevoegen voor jezelf en ook voor je klant.
- Terugbetalen.
- Producten toevoegen/verwijderen.
- Factuur of pakbon genereren.
Klik op de bestelling die je wilt bewerken die je selecteert vanuit de lijst met de bestellingen. (“woocommerce” > “bestellingen”)

De status van de bestelling aanpassen #

Aanpassen klantengegevens #

Producten toevoegen aan bestelling #
