On-page SEO optimalisatie

  1. Zet het belangrijkste zoekwoord in de pagina titel, het liefst vooraan de titel.
    On-page SEO optimalisatie 1
  2. Gebruik korte URL’s
    Zet je belangrijkste zoekwoord in de URL en vermijd parameters zoals “?query”.
    On-page SEO optimalisatie 2
  3. Schrijf een overtuigende omschrijving
    Schrijf een omschrijving die je bezoekers aansporen om erop te klikken.
  4. Schrijf unieke waardevolle teksten
    Kopieer geen teksten maar schrijf unieke teksten waar je bezoekers iets aan hebben. Probeer ook een tekst van minimum 300 woorden te schrijven.
  5. Breng structuur in je teksten
    Maak gebruik van foto’s, opsommingtekens, tussenkoppen (headings), enz. Vermijd lange zinnen en lange teksten, gebruik korte zinnen (max. 15 woorden) en korte alinea’s (max 5 regels).
    Mensen lezen niet graag op websites maar scannen naar hun antwoord.
  6. Verwerk je focus zoekwoord in je tekst.
    Zoekmachines lezen van boven naar beneden, verwerk je zoekwoord al snel in je tekst bovenaan. Herhaal niet te vaak, zorg dat de tekst leesbaar blijft, en ga zeker niet spammen met je zoekwoord. (keyword stuffing)
  7. SEO van je afbeeldingen
    In plaats van DSCIM1.jpg als bestandsnaam geef deze een duidelijke naam, vaak is dit je zoekwoord. Omschrijving wat er op je afbeelding staat met de ALT-tag.
  8. Maak gebruik van interne links
    Met interne links geef je zoekmachines aan dat je een pagina binnen je website een waarde geeft. Overdrijf hier ook niet in. Zorg dat het relevant blijft.
  9. Optimaliseer je laadsnelheid van je website
    Gebruik Google PageSpeed insights en GMetrix en bekijk welke zaken kunnen verbeterd worden. Zorg ervoor dat afbeeldingen zo klein mogelijk zijn zodat deze snel op je website worden geladen. Bekijk ook nog andere zaken zoals het verkleinen van Javascript en CSS bestanden.
  10. Controleer je pagina
    Lees alles nog eens goed na en contoleer of je alle punten hebt verwerkt. Bekijk ook via Google Search Console met welke zoekwoorden je scoort op je pagina. Via Google Analytics kan je nakijken hoeveel bezoekers al je pagina hebben bezocht en of de pagina wel interessant genoeg is. Dit kan je bijvoorbeeld afleiden door de sessietijd van de pagina te bekijken. Het is dus een kwestie van je pagina interessant genoeg te maken voor je bezoekers.